21 Kasım 2016 Pazartesi

Sevgili Öğretmenlerim / Erhan Sertbaş


İlkokula başladığım gün yazmaya da başladım. İlk defterimin ilk sayfasına, ilk ödevim olan büyük A harfini andıran sivri köşeli bir çizimi önlü arkalı iki sayfaya çizdim durdum. İlk eserim sayılır. Sonrasında yazma serüvenimin okumayı bilmeden yürümeyeceği inancında olan öğretmenlerim, harflerin karşılığı olan sesleri önce kendileri çıkarıp sonra bize tekrarlattılar. Sonraki günlerde ilerleme kaydetmek adına olsa gerek bazı harf birleşimlerinin karşılığı olan, -heceymiş sonradan öğrendik- sesler çıkardıklarına bizi ikna ettiler. Düşünsenize “A” ve “L” harflerinin yan yana gelince “AL” sesi vereceğini söylüyorlar ve buna inanmamızı bekliyorlardı. Mecburen yedik. “A” ve “L” yan yana gelince neden “ALE” olmuyordu; bilen yok; soran da yok. Birkaç gün sonra bu birleşime bir de “İ” harfini ekleyince iyice dumur olduk. Öğretmen ısrarla bunun “ALİ” olduğunu iddia ediyordu ve sıra arkadaşımız Ali’nin bildiğiniz kara tahta üzerinde bu kadar az harfle şekil bulması, o yaşta yaşayabileceğimiz mucizelerin en büyüğü olmalıydı. Birileri sağlam yalan söylüyor ama kim? Bana göre “A” ve “L” evlenip “İ” adında bir çocuk sahibi olmuşlardı ve bu ailenin adı elbette “ALİ” olabilirdi.

Bu “A” yıllar boyu yakamdan düşmedi. Bunun bir de kardeşi var; “B” diye. Bunlar bazen, birbirinden ayrı iki şehir ya da iki farklı araç, iki farklı “Kuvvet”, bir çizginin iki ucu, bir antlaşmanın maddeleri, üçgene köşe olmak gibi aklınıza daha ne gelirse, her kılığa girdiler; “Öğrenim hayatım” boyunca. Şerefsizler.

Bir de matematik diye bir şeyden bahsediyorlar. Var ama görünmüyor. Tanrı gibi bir şey olsa gerek. Öğretmen tahtaya daha önce görmediğimiz yeni semboller yazdı ve bunların rakamlar olduğunu söyledi. Ben zaten saymayı biliyordum “On”a kadar ama yetmezmiş daha da saymalıymışım. Önce “Yüz”e, sonra da artık nerede durabilirsen oraya kadar saydık da saydık ama daha “On yüz milyon bin”e kadar sayabilen ve yazabilen bir babayiğit çıkmadı o da ayrı.

Bu matematiğin içinde işlem dedikleri şeyler var. Topluyorsun, çıkarıyorsun daha bir sürü şey yapıyorsun ama hepsi ya tahtanın üzerinde ya da defterin içinde, silince kayboluyor. Neyse ki şimdilik sadece dört işlemden bahsediyorlar. Önceleri elmalar, armutlar vardı sürekli böldüğümüz, paylaştırdığımız, bazen toplayıp bazen çıkardığımız. Yaşımız büyüdükçe elmalar, armutlar kayboldu, bilmediğimiz bir evrenin, anlaşılamayan dilini öğrenmeye çalışıyorduk artık. “Limit” diyordu uzaylı tanrısı; “X üzeri eksi bir sonsuza giderken” diyordu, “X’in karesini, Y’nin karesiyle çarpınca” diyordu… biz ağlıyorduk…

Sonra bir gün, zorunlu olan bu okulların bittiği gün anladım başımdan geçen bu absürd dayatmanın ne işe yaradığını. Zar zor kapağı attığım üniversite yıllarımda kimse bana şunu da öğrenmelisin demedi; Profesörler derslerini anlatıp geçtiler ve sonunda da öğrenmiş misin bakalım, anlamında sınavlar yaptılar. Öğrenme tercihi bana aitti ve ben bu akıl almaz büyüklükteki bilgi evrenine o absürd dayatmanın bana kazandırdığı anahtarlar sayesinde girebilmiştim.

Siz sevgili öğretmenlerime çok teşekkür ederim demek geçiyor aklımdan ama duyduğum minneti anlatacak yetenekte sözcükler değil bunlar. Hatta bunu hakkıyla ifade edebilecek sözcükler de henüz yok bence. Şimdilik; çok teşekkür ederim sevgili öğretmenlerim. Öğretmenler gününüz kutlu olsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder